سبد خرید من

تاریخچه مصرف تنباکو

فهرست مطالب

مصرف تنباکو یکی از رایج‌ترین عادات در جهان است. این عادت که قدمتی چند صد ساله دارد، امروزه در بسیاری از کشورها به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. مصرف تنباکو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

در ایران، مصرف تنباکو از قرن هفدهم آغاز شد. در ابتدا، مصرف تنباکو به عنوان یک عادت اشرافی در دربار صفویه رواج یافت. اما به تدریج، این عادت در میان مردم نیز گسترش یافت. در قرن نوزدهم، قلیان به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های مصرف تنباکو در ایران معرفی شد.

داستان از کجا شروع شد؟ کی و کجا برای اولین بار انسان با این گیاه آشنا شد؟ چی باعث شد که مصرف تنباکو به عادتی فراگیر تبدیل شود؟ سیر تحول مصرف تنباکو توسط بشر چطور بود؟ در این مقاله با کافه پک همراه باشید.

تاریخچه تنباکو

تاریخچه مصرف تنباکو به قاره آمریکا باز می‌گردد. بومیان آمریکا از هزاران سال پیش از برگ‌های تنباکو برای مقاصد مذهبی، درمانی و تفریحی استفاده می‌کردند. در قرن شانزدهم، اروپایی‌ها تنباکو را از آمریکا به قاره‌های دیگر معرفی کردند. مصرف تنباکو در ابتدا در اروپا با مقاومت روبرو بود، اما به تدریج به یک عادت رایج تبدیل شد.

ریشه اسم تنباکو از کجا آمده است؟

در سال ۱۷۵۳، گیاه‌شناس اهل سوئد به نام Carolus Linnaeus نام‌های Nicotiana tabacum و Nicotiana rustica را برای دو گونه اصلی تنباکو انتخاب کرد و نام “tobacco” نیز به تدریج از این کلمات گرفته شد.

در فرهنگ‌های مختلف بومیان آمریکا، تنباکو به عنوان یک گیاه مقدس محسوب می‌شد. بومیان از تنباکو در مراسم مذهبی خود استفاده می‌کردند و معتقد بودند که این گیاه می‌تواند ارتباط آنها را با روح مقدس برقرار کند.

همچنین، بومیان از تنباکو برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند. آنها معتقد بودند که تنباکو می‌تواند درد را تسکین دهد، استرس را کاهش دهد و ایمنی بدن را تقویت کند.

تنباكو چگونه وارد ایران شد؟

تنباکو کی وارد ایران شد؟

ورود تنباکو به ایران به طور دقیق مشخص نیست، اما بر اساس شواهد موجود، می‌توان گفت که این ورود در قرن شانزدهم میلادی رخ داده است. در آن زمان، پرتغالی‌ها به عنوان اولین اروپایی‌هایی که به ایران وارد شدند، تنباکو را نیز با خود به این کشور آوردند.

در ابتدا، مصرف تنباکو در ایران به عنوان یک عادت اشرافی در دربار صفویه رواج یافت. اما به تدریج، این عادت در میان مردم نیز گسترش یافت. در قرن نوزدهم، قلیان به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های مصرف تنباکو در ایران معرفی شد.

هرچه در تاریخ ایران به عقب برگردید و جست‌و‌جو کنید، قدیمی‌ترین اثری که به تاریخچه قلیان، چپوق یا تنباکو در کشورمان اشاره کرده باشد، متن زیر از احمد کسروی در سال 1335 خورشیدی است که به نثر امروزی برگردانده شده پیدا می‌کنید:

“یکی از کارهایی که امروز در سراسر جهان رواج یافته و بیشتر مردمان از زن و مرد و پیر جوان و دانا و نادان و شهری و روستایی به آن میپردازند ” دودکشی” یا بهتر بگویم: فرو بردن دود توتون و تنباکوست.

حتی در ایران نیز در مراسم ها مصرف تنباکو به اشکال خاصی انجام می شد، هم‌چنین در مراسم های مذهبی و عبادت نیز مصرف می کردند.

تاثیرات تنباکو بر سلامت انسان 

با وجود مصرف گسترده، محبوبیت و فراگیری مصرف تنباکو به هر شکل متاسفانه باید گفت که این گیاه به بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری در جهان تبدیل شده است. البته روش مصرف تنباکو بر شدت آسیب های آن بر سلامتی متفاوت است و هر کدام از روش‌های سیگار کشیدن یا جویدن آن آسیب متفاوتی به اندام های داخلی بدن انسان می رسانند.

در مقایسه‌ای جالب و ترسناک سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تنها در سی سال گذشته صد میلیون نفر بدلیل عارضه‌های مصرف تنباکو در جهان جان باختند که از مجموع کشته‌های سوانح رانندگی، بیماری‌های سل و ایدز بیشتر است.

هربار که سیگاری را روشن می‌کنید، هزاران ماده سمی وارد بدن و ریه شما می شود که عامل اصلی سرطان های ریه و حنجره هستند. متاسفانه تمام مصرف کنندگان تنباکو به آگاهی کامل از مضرات آن رسیده اند و در عین حال مصرف آن را ترک نمی‌کنند. روش‌های مختلفی برای ترک تنباکو در جهان وجود دارد و به آن افزوده نیز می‌شود، اما راهگشا نبوده‌اند.

ابتکار و تکنولوژی، مرهم زخم مصرف کنندگان

شرکت آمریکایی تولید کننده بزرگ سیگار، فیلیپ موریس، چندین سال زمان تحقیق و نزدیک به 3 میلیارد دلار بودجه برای تولید یک جاگزین سیگار کرد و نتیجه آن محصولی به نام iqos شد. فیلیپ موریس مدعی‌ است آیکاس تا 95 درصد مضرات سیگار کشیدن سنتی را کاهش می‌دهد و در عین حال از تنباکو بهره‌ می‌برد.

تفاوت اصلی آیکاس با سیگار سنتی، تکنولوژی گرم کردن به جای سوزاندن تنباکو است. سیگار در 800 درجه سانتی‌گراد می‌سوزد ولی آیکاس تنباکو را به طور کنترل شده و تا بیشینه 350 درجه گرم می‌کند، همین موضوع باعث شده که خبری از قطران نیست و هزاران ماده شیمیایی حاصل از سوختن کاغذ، چسب و گوگرد وارد ریه مصرف کننده نمی‌شود. FDA یا همان سازمان غذا داروی آمریکا ادعای فیلیپ موریس را درباره کاهش مضرات سیگار توسط تکنولوژی جدیدش تایید کرده است.

سفارش و خرید محصولات آیکاس

شما می‌توانید تمام محصولات مرتبط با آیکاس را از کافه پک سفارش دهید. هرچند ترک سیگار و محصولات بر پایه تنباکو برای سلامتی شما بسیار لازم است ولی همچنان می‌توانید با جایگزین کردن iqos از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای خرید با بهترین قیمت به فروشگاه سربزنید و تمام محصولات سیگار الکترونیک بر پایه تکنولوژی Heat not Burn یا همان گرم کردن به جای سوختن در کافه پک تهیه نمایید.

نتیجه گیری

تاریخچه مصرف تنباکو، داستانی پیچیده و پر فراز و نشیب است. این داستان از هزاران سال پیش آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد. مصرف تنباکو یک عادت مضر است که می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی افراد داشته باشد. به همین دلیل، لازم است که در مورد خطرات مصرف تنباکو آگاهی‌رسانی شود و اقداماتی برای کاهش مصرف این ماده انجام شود.

جدیدترین مقالات
ترک سیگار
تاثیر ترک سیگار بر کیفیت زندگی
دفع نیکوتین از بدن
چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدنمان خارج می‌شود
عوارض ترک سیگار ناگهانی
عوارض ترک سیگار ناگهانی
ایکاس جایگزین سیگار
آیکاس؛ بهترین جایگزین سیگار
تاثیرات سیگار بر کودکان و نوزادان
تاثیرات سیگار بر کودکان و نوزادان
effect-of-smoking-on-skin-and-hair-2-1
۱۰ تاثیر سیگار بر روی پوست و زیبایی
جدیدترین محصولات
1686076450-0
ترا TEREA اروپایی فری‌شاپ لبنان
TEREAMobile
باکس میکس TEREA اروپایی( ده پاکت )
1685207272-0_prev_ui
HEETS اروپایی (انوع طعمها)
obsidian black
قلم تکی آیلوما iluma
iqosilumatereaarmenia
باکس میکس TEREA ارمنی( ده پاکت )
SILVER
ترا TEREA ارمنی (انواع طعمها)

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *