سبد خرید من

مضرات دود سیگار برای اطرافیان غیر سیگاری

مضرات دود سیگار برای اطرافیان
فهرست مطالب

دود سیگار برای افراد غیر سیگاری نیز مضراتی را به همراه دارد که به مراتب بیشتر ضرر آن برای خود فرد سیگاری هستند. افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، ممکن است دچار بیماری‌های قلبی یا حتی سرطان شوند. طی مطالعات صورت گرفته، اگر افراد غیر سیگاری مقداری کمی از دود آن را نیز استنشاق کنند، ممکن است سلامتی آن ها به خطر بیفتند و دچار حملات مختلف مانند سکته مغزی یا آسم گردند. از جمله عوارضی که دود سیگار برای افراد غیر سیگاری دارد می توان به سردرد، بی اشتهایی، حالت تهوع، سرگیجه، مشکلات ریوی و… اشاره کرد.

دود سیگار دست دوم

دود دست دوم سیگار، دودی است که افراد غیر سیگاری در معرض آن قرار می‌گیرند. در ابتدا باید گفت که تمام دود سیگار تنها وارد ریه های خود فرد سیگاری نمی‌شود. به عبارت دیگر افرادی که در معرض دود قرار گرفته‌اند نیز طی تنفس‌‌های خود، دود را وارد ریه کرده که به دنبال آن خطراتی برای آن‌ها وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که از هر 10 مرگ ناشی از سیگار، یکی از آن مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار می گیرند. همچنین به طور سالانه حدود 600 هزار نفر جان خود را در اثر دود سیگار دست دوم از دست می‌دهند.
سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است. این عادت مضر نه تنها برای خود فرد سیگاری، بلکه برای اطرافیان او نیز خطرناک است. دود سیگاری که از طریق استنشاق وارد بدن می‌شود، حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها سرطان‌زا هستند.

عوارض دود سیگار دست دوم برای اطرافیان

عوارض دود سیگار دست دوم برای اطرافیان

دود سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • بیماری‌های تنفسی: دود سیگار می‌تواند باعث تحریک و التهاب دستگاه تنفسی شود. این امر می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم شود.
  • سرطان: دود سیگار حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا است که می‌توانند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، مری، معده، پانکراس، کلیه، مثانه و لوزالمعده را افزایش دهند.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: دود سیگار می‌تواند باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و کلسترول خون شود. این امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
  • تأثیر بر زنان باردار: افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، به ویژه کودکان و زنان باردار، ممکن است به مخاطرات بیشتری افتابه باشند. بر اساس تحقیقات، تنفس دود سیگار در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطرات زایمان زودرس و مشکلات جنینی شود.
  • عوارض دود سیگار برای کودکان و نوجوانان: کودکان و نوجوانان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض دود سیگار قرار دارند. دود سیگار می‌تواند باعث بروز بیماری‌های تنفسی، مشکلات یادگیری و رفتاری و کاهش عملکرد تحصیلی در کودکان و نوجوانان شود.

راه‌های کاهش مواجهه با دود سیگار دست دوم:

برای کاهش مواجهه با دود سیگار می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب کنید. اگر در محیطی هستید که افراد سیگار می‌کشند، از آن محیط دور شوید.
  2. اگر فردی از اعضای خانواده یا دوستان شما سیگار می‌کشد، از او بخواهید در مکانی دیگر سیگار بکشد.
  3. در خانه از تهویه مطبوع استفاده کنید. تهویه مطبوع می‌تواند به کاهش دود سیگار در خانه کمک کند.
  4. در محل کار از قوانین ضد دخانیات پیروی کنید. بسیاری از محل‌های کار قوانینی دارند که سیگار کشیدن در محیط کار را ممنوع می‌کند.

کدام افراد بیشترین آسیب را در اثر دود سیگار دست دوم دارند؟

تنفس دود سیگار دست دوم برای تمام افراد مضر است؛ اما افرادی مانند کودکان و بانوان باردار و همچنین کسانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند نیز بیشترین آسیب پذیری را دارند. اگر بانوان باردار در معرض دود سیگار قرار بگیرند، علاوه بر خود، جنین آن ها نیز دچار آسیب می شود. از جمله خطرات آن می ‌توان به کاهش رشد و وزن جنین، وجود مشکلات مادرزادی از بدو تولد و همچنین مبتلا بودن به اختلالات عصبی و روانی اشاره کرد.

گاهی اوقات این اتفاق رخ خواهد داد که نوزادان شیرخوار، در حالی که در سلامت کامل هستند؛ اما در خواب جان خود را از دست می دهند. دلیل اصلی این حادثه قرار داشتن آن ها در معرض دود سیگار یا قلیان است. کودکانی که در معرض دود سیگار دست دوم قرار دارند با تضعیف سیستم ایمنی و مشکلات و عفونت‌ هایی در ریه مواجه خواهند شد. اگر در یک خانواده یک فرد سیگاری وجود داشته باشد، ممکن است کودک دچار بیماری هایی مانند آسم، ذات الریه، عفونت های گوش و قفسه سینه، سرماخوردگی و آنفولانزا شدید، شود.

عوارض دود سیگار دست دوم برای افراد غیر سیگاری

از عوارض دیگر دود سیگار برای افراد غیر سیگاری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرگیجه
  • سیاهی رفتن چشم ها
  • سردرد
  • سوزش چشم و اشک ریزی
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • بروز مشکلات ریوی

چگونه از خود در برابر دود دست دوم سیگار محافظت کنیم؟

به طور کلی نمی توان تشخیص داد که چه زمانی دود محیط را احاطه می کند؛ در نتیجه محافظت در برابر آن کار دشواری است. بهترین راه حل برای محافظت در برابر دود سیگار درخواست از افراد سیگاری جهت سیگار کشیدن خارج از محیط های عمومی مانند محل کار و فضاهای تفریحی است. در ابتدا افراد باید در خانه یا اتومبیل و مکان های بسته از سیگار کشیدن دوری کنند تا افراد غیر سیگاری دچار ناراحتی نشوند. لازم به ذکر است که باز بودن در و پنجره در برابر دود سیگار کافی نیست و باید قوانین خاصی تنظیم گردند و تمام اعضای خانواده از آن پیروی کنند.

اگر در محیط کار نگران قرار گرفتن در معرض دود سیگار هستید، بهتر است با کارفرما خود صحبت کنید. همچنین از حضور در مکان هایی که سیگار کشیدن را مجاز می دانند، اجتناب ورزید و در صورت مشاهده فردی که مشغول سیگار کشیدن است، مسیر خود را تغییر دهید. برای محافظت در برابر دود سیگار، از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید که قادر است دود سیگار را تا حد امکان کاهش دهد. همچنین بهتر است سیستم ایمنی بدن خود را تقویت سازید. مصرف مواد غذایی مانند زردچوبه، چای سبز و زنجبیل از شما در برابر دود سیگار محافظت می کند و اثرات آن را کاهش می دهد.

آیا دود سیگار آیکاس iqos و ویپ خطرناک است؟

عکس دود سیگار ایکاس

در دهه‌های اخیر، ویپ‌ها و سیگارهای الکترونیکی ایکاس به عنوان جایگزینی بهداشتی برای سیگارهای معمولی جلب توجه کرده‌اند. اما، باید به یاد داشت که سیگارهای الکترونیکی نیز با خطراتی همراه هستند. نگرانی‌ها درباره عوارض جانبی ذرات معلق در هوا ایجاد شده توسط دود ویپ در حال افزایش است.

اکنون، توصیه می‌شود تا حد امکان از تماس با دود سیگارهای الکترونیکی پرهیز کنید. بخارات تولید شده همچنان می‌توانند افراد را در معرض نیکوتین و مواد شیمیایی مضر دیگر قرار دهند. این مواد ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، از جمله عفونت‌های قفسه سینه و مشکلات تنفسی. حتی خطر ابتلا به سرطان نیز وجود دارد.

در حال حاضر، بسیاری از دولت‌ها در حال تغییر سیاست‌های مربوط به دخانیات هستند و تلاش می‌کنند تا سیگارهای الکترونیکی نیز در قوانین ممنوعیت دخانیات در مکان‌های عمومی مشمول قرار داده شوند. این تغییرات به منظور حفاظت از سلامتی عمومی و کاهش خطرات مرتبط با مصرف این محصولات انجام می‌شود.

سخن پایانی

دود سیگار دست دوم اثرات مخربی را در افراد غیر سیگاری برجای خواهد گذاشت که می توانند جبران ناپذیر باشند. بهتر است افراد غیر سیگاری از حضور در مکان هایی که دود سیگار وجود دارد، خودداری کنند یا از افراد سیگاری بخواهند مکان را تا زمان تمام شدن سیگارشان ترک نمایند. زنان باردار، نوزادان، کودکان و همچنین اشخاصی که دچار بیماری های قلبی یا ریوی هستند، به هیچ عنوان نباید خود را در معرض دود سیگار قرار دهند؛ چرا که ممکن است با آسیب های جبران ناپذیری مواجه گردند. به طور کلی سیگار برای هیچ کس مفید نبوده و باید از کشیدن آن دوری کرد.

جدیدترین مقالات
ترک سیگار
تاثیر ترک سیگار بر کیفیت زندگی
دفع نیکوتین از بدن
چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدنمان خارج می‌شود
عوارض ترک سیگار ناگهانی
عوارض ترک سیگار ناگهانی
ایکاس جایگزین سیگار
آیکاس؛ بهترین جایگزین سیگار
تاثیرات سیگار بر کودکان و نوزادان
تاثیرات سیگار بر کودکان و نوزادان
effect-of-smoking-on-skin-and-hair-2-1
۱۰ تاثیر سیگار بر روی پوست و زیبایی
جدیدترین محصولات
1686076450-0
ترا TEREA اروپایی فری‌شاپ لبنان
TEREAMobile
باکس میکس TEREA اروپایی( ده پاکت )
1685207272-0_prev_ui
HEETS اروپایی (انوع طعمها)
obsidian black
قلم تکی آیلوما iluma
iqosilumatereaarmenia
باکس میکس TEREA ارمنی( ده پاکت )
SILVER
ترا TEREA ارمنی (انواع طعمها)

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *